Naslovna Vijesti Društvo Konkurencijski Savjet Slovenije zabranio Draganu Šolaku preuzimanje medijske kuće Pro Plus
Konkurencijski Savjet Slovenije zabranio Draganu Šolaku preuzimanje medijske kuće Pro Plus

Konkurencijski Savjet Slovenije zabranio Draganu Šolaku preuzimanje medijske kuće Pro Plus

0

U posljednjih pola godine Konkurencijski Savjet Slovenije (KSS)  našao se pod pritiskom lobista američke Privredne komore u Sloveniji, medija i političara. Pritisak je uslijedio nakon što je objavljeno da koncentracija preduzeća Slovenija Broadband i medijske kuće Pro Plus nije u skladu s konkurencijskim pravilima.

Radi se o veoma važnoj i ispravnoj odluci KSS koja je najvjerovatnije pokopala namjere “bahatog srpskog tajkuna” Dragana Šolaka, a koji bi preuzimanjem Pro Plus-a zaokružio svoju medijsko marketinšku imepriju u Soveniji. Da mu je to uspjelo, ne samo da bi bio ključni igrač u segmentu televizije i kablovskih operatera, već bi preko Direct medije zauzeo i zakup medijskog prostora i bez prepreka iskoristio svoj dominantan položaj u ovom području, piše slovenački Portal plus.

Firma Slovenija Broadband koja je u vlasništvu Šolakove United grupe, prema mišljenju KSS ne može se udružiti sa medijskom kućom Pro Plus zato što bi došlo do horizontalnih efekata koncentracije na tržištu televizijskog oglašavanja, odnosno na kupovinu prava za prenos sportsko-televizijskog sadržaja i veleprodaje dječjih televizijskih programa.

Odluka KSS inače je visila u vazduhu više mjeseci praćena brojnim nagađanjima, a očigledno je prevagnulo u korist pravne države i poštovanja zakona. Prema našim informacijama, bilo je mnogo pritisaka na direktora Andreja Matvoza. Kako navodi naš izvor, u sve se više puta lično uplitao i bivši i sadašnji ministar za privredu Zdravko Počivalšek, koji je očigledno ocijenio da je Matvoz “njegov kadar” koji će se povinovati zadatim instrukcijama.

Ključni lobista u bivšoj Vladi za prodaju Pro Plus-a bio je bivši premijer Miro Cerar. Upravo je on bivšem američkom generalu i direktoru CIA Davidu Petreasu, koji je kao predstavnik Fonda KKR dva puta posjetio Sloveniju i pokušao srediti prodaju Pro Plus preduzeću United Grupa iza koje stoje amerikanci kojima je ona obećao pomoć i podršku u sklapanju posla, do kojeg do sada vjerovatno neće doći.

Poraz srpskog tajkuna Dragana Šolaka, koji je faktički vlasnik Slovenija Broadband, odjekno je i u odstalim državama regiona gdje je on uglavnom bez većeg otpora kupovao i zdržavao kablovske opreatere, televizijske kuće i medijske agencije. U posljednje vrijeme ima određene teškoće i u Srbiji gdje je ušao u direktan sukob sa vlastima, što neki vide kao posrednu konfrontaciju američkih i ruskih interesa. Šolak bi, bar je dosad tako izgledalo, predstavljao američke interese. Ali nije sve tako jednostavno.

Medijski stručnjaci su bili protiv

Koliko je udruživanje Pro Plus-a i Šolakove Uniterd grupe na slovenačkom primjeru, do sada su upozoravali i stručnjaci.

– Kada bi se dozvolilo udruživanje, to će biti politički idiotizam koji svjedoči o potpunoj nesposobnosti vladajuće elite i njenom razmišljanju o medijima i demokratskom društvu. Ako je to istina, onda dio politike medije razumije samo u okviru svojih partikularnih interesa, a dio o njima uopšte ne razmišlja – bio je izuzetno oštar Jernej Amon Prodnik sa Fakulteta drštvenih nauka.

Njegov kolega Igor Vobič ne misli ništa drugačije.

– Događaji oko ovog slučaja otkrivaju dalekosežne probleme i skrivene tendencije medijskog sistema i regulacije u Sloveniji, u kojem su sazrele zakonske rupe nastale pod uticajem klijentelističkih lobija i u skladu sa interesima nosilaca društvene moći, gdje su blage sankcije i slaba kontrola, između ostalog, omogućavale problematičnu privatizaciju, zloupotrebu medija putem oglašavanja i koncentraciju vlasništva i uticaja – rekao je Vobič.

Ono što se do sada nije znalo o preuzimanju Pro Plus-a, na neki način se pokazalo sa odlukom KSS koja nije dopustila udruživanje sa Slovenija Broadband-om. Ta medijska kuća, koju prati naveći broj gledalaca preko web portala 24ur.com, pa je uz Siol najjači igrač na tržištu internet medijia, svakako ima veoma moćnu političku dimenziju. Nije nikakva tajna da je Pop TV (televizijski kanal u Sloveniji) generator javnog mnjenja u Sloveniji, zbog čega je za vladajuću političku elitu – ili za takozvanu “duboku državu” jednostavno previše dragocjen i bitan da bi ga ispustili iz ruku.

– Ko upravlja tom televiziom, taj postavlja i skida vladu – objasnio je jedan od sagovrnika koji nije želio da bude imenovan.

Udruživanjem bi United grupa u Sloveniji dobila mogućnost trajnog “usklađivanja” saradnje sa drugim operaterima na tržištu, čime bi se povećala mogućnost za isključenje “sirovine” i ugrozili uslovi nabavke TV programa Pro Plus drugim operaterima i to sa podizanjem cijene licence. Povećala bi se mogućnost za potpuna isključenja klijenata (konkurentni TV kanali ne bi bili dostupni Telemchovim korisnicima, kao sad SportClub u BiH), kao i djelimičnim isklučivanjem (npr. razvrstavanjem konkurentskih kanala na visoke pozicije u programskoj šemi i u programske šeme koje su dostupne manjem broju korisnika). Uz sve ovo, imalo bi i druge nepoštene učinke, jer bi udruživanjem dobivale osjetljive poslovne informacije o konkurentima, što bi mu omogućavalo bitnu konkurentsku prednost.

Sve su to valjani zaključci KSS mimo kojih srpski tajkun neće moći. Preostaju mu prijetnje – kao što je u ranijem periodu prijetio Portalu+ tužbama, da se ne bi usudili pisati o njemu i nazivati ga tajkunom. Naš odgovor je bio jasan: niko nam neće naređivati o kome možemo a o kome ne možemo pisati. Još manje o onome ko preko advokata zabranjuje da ga nazivamo tajkun. Na prvi pogled na medijska tržišta južno od nas pokazuje da se ova imenica vrlo često koristi kada su mediji izvještavali o gospodinu Šolaku.

Šta u stvarnosti znači odluka KSS

Medijski mogul Dragan Šolak, koji već kontroliše značajan dio medija u Srbiji i Hrvatskoj, bi, ako to ne bi onemogućio KSS, upravljao javnim mnjenjem u Sloveniji jer bi dobio najgledane televizijske programe, najčitanije web portale, dok Telemachov telekomunikacioni i kablovski operater već neko vrijeme ima svojim rukama. Šta bi to značilo za Sloveniju, najbolje se vidi na primjeru Srbije. Tamo je, zajedno sa političkim saveznikom Draganom Đilasom, Šolak pokrenuo medijsku kampanju protiv srpskog predsjednika Aleksandra Vučića, prije svega preko N1 televizije, sa jasnom vizijom da ako posjedujete medij, možete postavljati i odbacivati političare.

U toj priči je bitno još nešto: glavni urednik Informera je na televiziji Pink javno razotkrio Šolakovu i Đilasovu hobotnicu, preko koje izvlače milione iz Srbije, za šta takođe postoje dokazi. Šta sebi može dozvoliti Dragan Šolak postalo je jasno, kad su zajedno s Đilasom bukvalno isključili Vučićevo javljanje u živo na Prvoj TV.

Balkanski poslovi i poreske oaze

Šolak i Đilas su pod lupom holandskog specijalnog tužilaštva, kako su već javljali srpski mediji. Između ostalih Informer koji piše da je holandsko tužilaštvo započelo istragu protiv Dragana Šoalaka zbog sumnjivih višemilionskih transakcija njegovih preduzeća u Srbiji s inostranstvom. To je već druga istraga Šolaku s strane holandskih organa. Prva je povezanost s preduzećem V-Iinvestment Holdings B.V, kojem je United grupa prodala hrvatsku televiziju Total TV, davaoca pay-TV usluga.

U januaru ove godine, holandska obavještajna služba, koja se bavi finansijskim kriminalom, počela je istraživati sumnjive transakcije između Šolakove firme Direct Media i holandske tvrtke Ascanius Netherland BV, koju takođe vežu sa Šolakom.

Direct media u Sloveniji inače posluje preko dva preduzeća, a oba imaju istu adresu (Dunajska 5 u Ljubljani) i to Direct Media Komunikacije d.o.o gdje je direktor Mitja Tuškej, u vlasništvu Direct Media, Promocija i trženje (prodaja) d.o.o. i agencija Formatis.

Direct Media, promocija i trženje d.o.o. je u vlasništvu gore spomenute holandske firme Ascanius Netherland BV, zbog koje se Šolak našao u istrazi. Holanđani su, naime, ustanovili, da se za vlasništvom agencije Direct Media krije osam preduzeća, koje su registrovana na različitim off shore lokacijama, između ostalih na Britanskim Djevičanskim ostrvima, Samoi i u Hon Kongu.

Osnivač Direct Medie je inače bio Šolakov tajkunski kolega Dragan Đilas, koji je prije godinu tu firmu prodao skoro za 18 miliona evra nepoznatom holandskom preduzeću CEE Media, registrovanom tek mjesec dana ranije.

U Sloveniji Direct Mediu kao (suvlasnik) Direct Media Komunikacije predstavlja potpuno nepoznata srpska državljanka Silvana Pandurević, dugogodišnja kolegica Draganog Đilasa, a takođe i manjinska vlasnica majke kompanije. Drugi partner ili suvlasnik Direct Media Komunikacije je Formitas grupa, takođe na istoj adresi, Dunajski 5, nema zaposlenih, a direktor je Mojca Randl.

Gdje je potonuo Pop TV?

Najgledaniji slovenački tv kanal Pop TV, koji je danas na strani United grupe i Dragana Šolaka, prije par godina je istraživo upravo njega i njegove sporne poslove u Sloveniji, kao i veze SportClub-a i povezanih preduzeća. Tada je za Pop TV dragan Šolak neko ko izigrava državnee zakone i posluje u poreskim oazama. Danas, kada se otvorila mogućnost da postane vlasnik Pro Plus-a, o tome na Pop TV-u odnosno u njihovim informativnim emisijama ni glasa ni slova.

OSTAVITE KOMENTAR

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Mjesto za reklamu